BIBLIOTECA
BUSCADOR DE LA BIBLIOTECA
BUSCAR EN ARGO
Argo es la herramienta de búsqueda y descubrimiento de la biblioteca de la Universidad Francisco de Vitoria. Permite localizar información dentro de todos los recursos suscritos por la biblioteca, entre ellos, más de 3000 revistas electrónicas y 150.000 ebooks.
PREGUNTAS FRECUENTES
Horario biblioteca
¿Cuál es el horario de la biblioteca? ¿Hay un horario especial durante los periodos de exámenes?
La biblioteca abre durante el curso académico: de lunes a jueves de 8 a 21:30h. ; viernes de 8 a 21:00h; sábados de 9 a 15h. En época de exámenes abre sábados, domingos y festivos de 9 a 21h. Cualquier cambio de horario se hace público en la web.
Localización de la Biblioteca
¿Dónde está la Biblioteca?
La Biblioteca se sitúa en el sótano 1 del edifico H. Además, tiene dos salas de lectura en el sótano 2 y otra sala en la planta 2 de ese mismo edificio. En épocas de examen se habilitan otros espacios como salas de estudio en distintos edificios para reforzar el número de puestos de estudio.
Catálogo de la biblioteca
¿Cómo consulto el catálogo de la biblioteca?
Puedes consultar la web, la APP, CANVAS para cualquier información además de utilizar el chat WSP para hablar con biblioteca.
¿Cómo puedo ver qué bases de datos hay y de qué temas?
En CANVAS puedes encontrar las bases de datos, sus temáticas y las guías de recomendaciones de consulta.
¿Qué necesito para utilizar las bases de datos de la biblioteca y los documentos electrónicos?
Necesitas tener una cuenta de correo @ufv
Acceso a servicios de biblioteca
¿Qué necesito para utilizar la biblioteca?
Tienes que darte de alta indicando tus datos y tu número de usuario UFV. Para ello tendrás que rellenar un formulario disponible en la web y en la APP o acudir al mostrador de préstamo de la biblioteca.
¿Cómo puedo informarme del funcionamiento de la biblioteca?
Si tienes dudas siempre puedes acudir al mostrador de préstamo y preguntar directamente al personal de la biblioteca, o utilizar el chat wsp disponible en la web de la biblioteca o enviarnos un mail a biblioteca@ufv.es
Préstamo de libros
¿Qué hay que hacer para llevarse un libro prestado?
Localiza el libro en la estantería y acude al mostrador de préstamo. Puedes utilizar la opción de autopréstamo o pedir ayuda al personal del servicio de préstamo.
¿Cuántos libros me puedo llevar prestados y por cuánto tiempo?
El número de documentos y el tiempo de préstamo depende del tipo de usuario. Puedes consultar las condiciones de préstamo según el tipo de usuario en nuestra web.
¿Pueden renovarse los préstamos y cómo?
Sí, podrán renovarse hasta en dos ocasiones, por el mismo período, siempre que el libro no esté reservado, no tengan retraso y no haya ninguna sanción previa. Podrás renovarlos de forma online a través del catálogo de la biblioteca.
¿Qué hay que hacer para devolver un libro que tengo prestado?
Tienes que traer el libro a la biblioteca y utilizar el dispositivo de autodevolución. También puedes pedir ayuda al personal del mostrador.
¿Dónde hay que dejar un libro que he estado consultando?
Siempre en los carros distribuidos por la sala de lectura o en el mostrador. Nunca debes colocar un libro en la estantería después de haberlo consultado puesto que, si lo colocas mal, el libro estará perdido durante unos días.
¿Cómo sé en qué fecha debo devolver el libro?
El personal de la biblioteca te lo indicará en el momento del préstamo. También puedes consultarlo en el catálogo online de la biblioteca.
Sanciones por devoluciones retrasadas
¿Qué pasa si devuelvo un libro tarde?
Por cada día que te retrases en la devolución, estáras sancionado con 2 días sin poder volver sacar libros en préstamo. No obstante, podrás hacer uso de la consulta de libros en sala.
¿Qué pasa si no devuelvo un libro?
La biblioteca enviará un mail reclamando la devolución del libro. Este mail podrá repetirse en caso de que no se produzca la devolución. Si finalmente esta no se produce, se aplicarán las sanciones recogidas en el reglamento de la biblioteca.
Reserva de un libro
¿Qué puedo hacer si un libro que me interesa está prestado?
Puedes hacer una reserva a través del catálogo de la biblioteca para que te avisemos cuando el libro esté disponible
Consultar fondo
¿Cómo puedo consultar el fondo de la biblioteca?
Desde cualquier ordenador con acceso a internet puedes consultar nuestro catálogo online. En la APP, en la página web y en el curso Biblioteca dentro de Canvas también tienes un acceso directo. En la propia biblioteca hay ordenadores desde los que también se puede consultar el catálogo.
¿Cómo están ordenados los libros en la biblioteca?
Siguiendo la CDU, una clasificación decimal universal que identifica cada materia con números. Puedes ver la distribución de materia en los carteles informativos distribuidos en las estanterías.
¿Cómo están ordenadas las revistas?
Las revistas suscritas en formato papel están ordenadas alfabéticamente. Las revistas suscritas en formato electrónico pueden consultarse a través del catálogo de la biblioteca.
Alta biblioteca
¿Cómo me puedo dar de alta en la biblioteca?
Tienes que darte de alta indicando tus datos y tu número de usuario UFV. Para ello tendrás que rellenar un formulario disponible en la web y en la APP o acudir al mostrador de préstamo de la biblioteca.
Prohibido entrar con comida y bebida
¿Puedo comer y/o beber en la biblioteca?
Esta prohibido comer y beber en la biblioteca. Solo se permite beber con recipientes que dispongan de cierres herméticos, como botellas de agua o vasos termo con este tipo de cierres.
Recursos electrónicos bases de datos
¿Dónde puedo consultar las bases de datos de la biblioteca?
Podrás acceder a las bases de datos y libros o artículos online que están suscritas por la biblioteca desde Canvas en el curso Biblioteca, dentro del apartado Bases de Datos. También se puede acceder desde la web y la APP.
Claves de Biblioteca-Canvas
¿Qué claves tengo que utilizar para entrar en la biblioteca en Canvas?
Para entrar en Canvas, tienes que utilizar tu usuario UFV y tu contraseña.
Solicitar la compra de un libro
¿Como puedo solicitar que se compre un libro?
Deberas explicarnos el motivo de la solicitud (más ejemplares de una obra, esta en la bibliografia de la asignatura …) escribiendonos un correo a la dirección biblioteca@ufv.es. Si se aprueba la compra, te lo notificaremos via mail.
Préstamo de Portátiles
¿Cómo puedo solicitar el préstamo de un portátil?
Se solicita en mostrador de préstamo de la biblioteca, previa acreditación mediante el carnet universitario.
Reserva de salas de estudio.
¿Cómo puedo solicitar la reserva de una sala de estudio?
Las solicitudes pueden realizarse o bien desde el Área de servicios en el Portal del Alumno, o directamente en el mostrador de de circulación de la biblioteca.
Acceso a las instalaciones de la biblioteca
¿Es necesario identificarse para acceder a la biblioteca?
El uso de las instalaciones de la biblioteca está abierto a cualquier personal. El uso de los servicios de la biblioteca es exclusivo para estudiantes, personal y PDI de la UFV. Además en época de exámenes sólo estará permitida la entrada a estudiantes, personal y PDI de la UFV y por ello, será necesario identificarse con el carnet universitario para poder acceder.
Préstamo de revistas
¿Puedo llevarme un revista en préstamo?
Las revistas son sólo de consulta en sala
Reserva de puestos de lectura
¿Se pueden reservar los puestos de lectura?
No se pueden reservar puestos de lectura. Cada persona que accede a la bibliotca ocupa un único puesto de estudio, y el abandono del mismo por un período superior a 30 minutos puede implicar que el personal de biblioteca retire sus pertenencias con el fin de dejar libre el puesto para otra persona.
Acceso con patinete eléctrico
¿Puedo entrar con el patinete eléctrico y cargarlo?
No está permitido ni el acceso con el patinete ni la carga del mismo. Deberá dejarse en las zonas habilitadas para ello en el campus de la UFV.
Uso de cigarrillos electrónicos
¿Puedo usar mi cigarrillo electrónico?
No está permitido fumar en la biblioteca ni el uso de cigarrillos electrónicos ni de vaper. La universidad dispone de zonas específicas para ello.
Quejas reclamaciones y sugerencias
¿Dónde puedo poner una queja, reclamación o sugerencia?
Se podrán exponer cualquier queja, sugerencia o similar en el mostrador de la biblioteca, tanto de forma verbal como cumplimentando el formulario existente para ello. Además en la entrada de la biblioteca existe un buzón de sugerencias. También pueden enviarse mediante al correo electrónico biblioteca@ufv.es
Imprimir / fotocopiar documentos
¿Dónde puedo imprimir o fotocopiar documentos?
La biblioteca dispone de una fotocopiadora que permite tanto la impresión como la copia de documentos. Para ello es necesario tener la tarjeta que se adquiere el área de reprografia de la UFV.
Servicio de ayuda a la investigación
¿Cómo ayuda la Biblioteca a investigar?
Puedes recibir asesoramiento en la búsqueda de información, publicación y gestión bibliográfica de tus TFG, TFM, proyectos de investigación o publicación de artículos, impacto etc.
Préstamo de libros
¿Qué libros tengo en préstamo?
Puedes consultar los libros que tienes en préstamo y la fecha de devolución accediendo a tu perfil personal en el catálogo de la biblioteca.
¿Pueden acudir otra persona a solicitar el préstamo de libros en representación mía?
No. El préstamo es personal previa identificación.
¿Puede acudir otra persona a devolver un libro en mi nombre?
Sí. No es necesaria la acreditación para la devolución de los materiales.
Pérdida de libro
¿Qué pasa si he perdido un libro?
En el caso de pérdida de libro este debe de ser repuesto. Si esto ocurre, dirígete al personal de la biblioteca para que te indiquen las opciones que tienes.
Préstamo interbibliotecario
¿Quién puede solicitar un documento por préstamo interbibliotecario?
Cualquier persona (estuidante, personal de administración o PDI de la UFV) que sea usuaria de la biblioteca puede solicitar libros o artículos mediante el servicio de préstamo interbibliotecario, recibiéndolos en préstamo desde otras bibliotecas.
¿Cómo puedo solicitar un documento por préstamo interbibliotecario?
Hay que enviar la solicitud a pib@ufv.es con los datos completos (autoría, título, título de la revista o del documento completo…) del documento a solicitar.
¿Durante qué plazo de tiempo tendré disponible los documentos de préstamo interbibliotecario?
Por regla general un mes de préstamo. Y es importante ser puntual en la recogida y en la devolución de estos documentos ya que en el servico hay otras bibliotecas implicadas.
Repositorio DDFV
¿Qué es el repositorio DDFV?
Es un repositorio de documentos digitales cuyo objetivo es archivar y preservar la producción intelectual y científica de la universidad. Es de acceso abierto y por tanto los documentos pueden consultarse a texto completo.
¿Qué documentos recoge el repositorio DDFV?
El repositorio se estructura en colecciones . Tesis doctorales; revistas; resultados de investigación; documentos institucionales; materiales docentes; datos de investigación, etc.
¿Quién puede consultar el repositorio DDFV?
Cualquier persona puede consultar el repositorio.
Frequently Asked Questions
Library schedule
What are the library opening hours? Is there a special schedule during exam periods?Schedule during the school year: Monday-Thursday 8:00am to 21:30pm. ; Friday 8:00am to 21:00pm. ; Saturday 9:00am to 15:00pm. During exam periods the library is also opened Saturday, Sunday and holidays from 9:00am to 21:00pm. Any change in schedule will be notified on the website.
Library location
Where is the library?
The library is located in basement 1 of building H. There are also two reading rooms in basement 2 and another room in the second floor of the same building. During exam periods other spaces are enabled as study rooms in different buildings to reinforce the number of study spaces.
Besides the website, where can I get more information about library?
You can browse the web, the app, CANVAS for any information as well as the WhatsApp chat to speak with the library.
What is the library website?
BIBLIOTECA
Library catalog
How can I browse the library catalog?
Through the website, the UFV app and CANVAS.
How can I see what databases are there and about what subjects?
In CANVAS you can find the databases, their subjects and browse the recommendation guides.
What do I need to access the library databases and electronic documents?
You need to have and email account @ufv
Access to library services
What do I need to use the library?
You have to register indicating your information and the number of your UFV user. To do that you will have to fill out a form available on the web and in the UFV app, or you can go to the library desk.
Laptop loan
How can I request the loan of a laptop?
You can request it in the front desk of the library, prior identification with the university ID card.
Access to the library facilities
Do I need to identify myself to access the library?
The use of the library facilities is open to any person. The use of library services is exclusive for students, staff and PDI of the UFV. In addition, in exam periods the access will be exclusive for students, staff and PDI of the UFV and that’s why it’ll be necessary to identify yourself with the student ID to access.
Complaints and suggestions
Where can I file a complaint or suggestion?
Any complaint or suggestion can be presented in the library front desk, both verbally and filling out the existing form. Additionally in the library entrance there is a suggestion mailbox. It can also be sent to the email biblioteca@ufv.es
Interlibrary loan
How can I request a document by interlibrary loan?
The request must be sent to pib@ufv.es with the complete data (author, title…) of the document to be requested.
Book loss
What happens if I’ve lost a book?
In the event of a book being lost, it must be replaced. If this occurs, contact library staff to discuss your options.
Accessing library services
How can I find out about how the library works?
If you have any questions you can always go to the library front desk and ask directly to the staff, or use the WhatsApp chat available on the library website, or by sending us an email to biblioteca@ufv.es
Book loans
What do you have to do to borrow a book?
Locate the book on the book shelve and go to the loan desk. You can also use the auto loan option or ask for help to the staff.
How many books can I borrow and for how long?
The number of documents and the loan time depends on the type of user. You can check the loan conditions according to the user type on our website
Can loans be renewed and how can I do it?
Yes, they can be renewed up to two occasions, for the same period of time, as long as the book isn’t reserved and there is not a delay nor any previous sanction. You can renew them online through the library catalog.
What do I have to do to return a book that I’ve borrowed?
You have to bring the book to the library and use the auto return device. You can also ask the staff on the counter for help.
Where do I have to leave a book that I have consulted in the reading room?
Always on the trays that are displayed in the reading room or in the front desk. You should never put a book back on the book shelve after consulting it since, if you place it wrongly, the book will be lost for a few days.
Can another person request a book loan in my name?
No. The loan is personal prior identification.
How can I check what books I have on loan?
You can consult the books you have on loan and the return date accessing your personal profile in the library catalog.
Can another person return a book in my name?
Yes. The credentials are not necessary for returns.
How do I know when to return a book?
The library staff will tell you in the moment of the loan. You can also consult it in the library’s online catalog, accessing your reader space.
Sanctions for late returns
What happens if you return a book late?
For every day you are late in returning a bokk, you will be sanctioned with 2 days (per delayed book) without being able to borrow books again. However, you can still consult books in the room.
What happens if I don’t return a book?
The library will send an email demanding the return of the book. This mail will be sent again if the return isn’t done. If this happens again, the sanctions set out in the library regulations will be applied.
Study rooms reservation
How can I book a study room?
The reservations can be done through the Service area in the Student Portal, or in the front desk of the library.
Magazines loan
Can I borrow a magazine?
No, magazines are only for in room consults.
Reading spots reservations
Can reading spots be reserved?
No, reading spots can’t be reserved. Each person that access the library takes up only one study spot, and the abandonment of this for a maximum period of 30 minutes means that the library staff can move away their belongings in order to free up the spot for another person.
Print / photocopy documents
Where can I print or photocopy documents?
The library has a photocopier that allows to print as well as photocopy documents. To do so you will need the card that you have to acquire in reprography of the UFV.
Interlibrary loan
Who can request an interlibrary loan?
Anyone (student, administration staff, or PDI of the UFV) that is a library user can request books or articles through the interlibrary loan service receiving the loan from other libraries.
How can I request a document by interlibrary loan?
The request must be sent to pib@ufv.es with the complete data (author, title…) of the document to be requested.
For how long will I have interlibrary loan documents available?
As a general rule, it’s normally a month’s loan. It’s important to be punctual when collecting and returning these documents as there are other libraries involved in the service.
Electronic cigarettes' use
Can I use my electronic cigarette?
Smoking and the use of electronic cigarettes or vapers is not allowed in the library. The university has specific areas for this.
How can I investigate
How should I investigate for mi thesis, article or TFG?
The library provides advice on the research process through the Research Help Service.
Reserve a book
What can I do if a book that I’m interested in is out on loan?
You can make a reservation through the library catalog so we can notify you when the book is available.
Back consult
How can I consult the catalog of the library?
Through any computer that has access to the internet you can consult our online catalog. In the APP, the website and you also have a direct access in the Library course on Canvas. There are also computers in the library where you can consult the catalog.
How are the books organized in the library?
Following the CDU, a universal decimal classification system that identifies each subject with numbers. You can see the distribution of subjects in the informative posters on the shelves.
How are magazines organized in the library?
Magazines that are subscribed in paper are alphabetically organized. Magazines that are subscribed in digital format can be consulted through the library catalog.
Library enrollment
How can I register in the library?
You have to register indicating your information and your UFV username number. To do so you have to fill out a form that is available on the web and in the APP, or go to the front desk at the library.
Prohibited to enter with food or drinks
Can I eat and/or drink in the library?
It is forbidden to eat and drink in the library. It is only allowed to drink with containers that have hermetic seals, like water bottles or thermo cups with these type of seals.
Online resources data base
Where can I consult the data base of the library?
You can access the data base and books or articles online that are subscribed to the library through Canvas in the Library course, within the Databases section. You can also access through the web and app.
Library-Canvas passwords
What passwords do I have to use to enter the library in Canvas?
To enter in Canvas, you will have to use your UFV username and your password.
Request the purchase of a book
How can I request the purchase of a book?
You will have to explain the motive of the request (more copies of a book, it is in the bibliography of the course…) writing a mail to biblioteca@ufv.es. If the purchase is accepted, we will notify you via email.
Access with electric scooter
Can I enter with my electric scooter and charge it?
It is not allowed the access in scooter as well as the charge of it. It will have to be parked in the set up zones in the campus of the UFV.
Interlibrary loan
For how long will I have interlibrary loan documents available?
As a general rule, it’s normally a month’s loan. It’s important to be punctual when collecting and returning these documents as there are other libraries involved in the service.
Repository DDFV
What is the DDFV repository?
It’s a repository of digital documents whose objective is to archive and preserve the intellectual and scientific production of the university. It’s an open access compliant service and therefore the documents can be consulted in full text by anyone.
Which documents does the repository collect?.
The repository is structured in collections. Doctoral thesis; magazines; investigations results; institutional documents; teaching materials; investigation data, etc.
Who can consult the repository?
Anyone can consult the repository.
BIBLIOTECA UFV
Préstamo especial de Navidad: desde el 30/11/23 hasta el 24/1/24
Darse de alta
- 1. Identifícate y rellena la ficha de alta online.
- 2. Si tienes dudas envíalas a Alberto Gil:
alberto.gil@ufv.es